Ocena wątku:
  • 1 głosów - średnia: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
treningi w okolicach Serocka
Autor Wiadomość
IsaacBromberg Offline
Senior Member
****

Liczba postów: 442
Liczba wątków: 22
Dołączył: 05.11.2012
Reputacja: 2
#11
RE: treningi w okolicach Serocka
(05.05.2014, 07:44)Manik_M napisał(a):  super. "pierwsza" osoba, która nie "zwariowała" na punkcie wyznaczania dokładnych granic swojego organizmu, co nie oznacza, ze poznanie tych granic jest czymś złym.

generalnie staram się jeździć na maksymalnych przełożeniach z tyłu. ostatnio próbowałem na asfalcie jechać cały czas ze średnimi przełożeniami przód i tył i poza tym, że się więcej nakręciłem pedałami to byłem dużo mniej zmęczony niż po krótszym odcinku na przełożeniach tył maks./ przód średnie. inna sprawa, że na krótszej trasie miałem więcej drogi gruntowej, ale to była dość płaska droga wyjeżdżona przez traktory między polami i dodatkowo dość twarda.

Coś z tymi przełożeniami mnie niepokoi, jeśli masz tą samą prędkość na miękkim i twardym przełożeniu i zakładając że na twardym masz niską kadencję, poniżej 80, to bardzo obciążasz stawy.

Ogólnie nie jest zalecana jazda na niskiej kadencji, zalecane jest około 90 i praca nad podwyższeniem naturalnej. Czyli jak ktoś ma naturalną 70 to powinien pracować na podwyższeniem do 80 lub więcej.

Ja np naturalnie miałem powyżej 95 i wyćwiczyłem że dobrze mi się jeździ na 105, a jak jest asfalt po starcie na maratonie to kręcę 120-130.

Oczywiście jazda na twardym przełożeniu to trening siły i trzeba to robić, ale nie tylko bo stawy nie wytrzymają i bez przesady kadencja poniżej 60 powinna być zarezerwowana na trening siły max 2 razy w tygodniu w intewrwałach w sumie max 30 minut na takiej kadencji, przez część sezonu.

Jak stawy nie bolą teraz to nie znaczy że nie są przeciążane i się za parę lat okaże że się skończyły.
[Obrazek: sticky1865.png]
mBank Crew
05.05.2014, 10:41
Szukaj Odpowiedz
Manik_M Offline
Member
***

Liczba postów: 127
Liczba wątków: 5
Dołączył: 20.03.2014
Reputacja: 0
#12
RE: treningi w okolicach Serocka
(05.05.2014, 10:41)IsaacBromberg napisał(a):  Coś z tymi przełożeniami mnie niepokoi, jeśli masz tą samą prędkość na miękkim i twardym przełożeniu i zakładając że na twardym masz niską kadencję, poniżej 80, to bardzo obciążasz stawy.

Ogólnie nie jest zalecana jazda na niskiej kadencji, zalecane jest około 90 i praca nad podwyższeniem naturalnej. Czyli jak ktoś ma naturalną 70 to powinien pracować na podwyższeniem do 80 lub więcej.

Ja np naturalnie miałem powyżej 95 i wyćwiczyłem że dobrze mi się jeździ na 105, a jak jest asfalt po starcie na maratonie to kręcę 120-130.

Oczywiście jazda na twardym przełożeniu to trening siły i trzeba to robić, ale nie tylko bo stawy nie wytrzymają i bez przesady kadencja poniżej 60 powinna być zarezerwowana na trening siły max 2 razy w tygodniu w intewrwałach w sumie max 30 minut na takiej kadencji, przez część sezonu.

Jak stawy nie bolą teraz to nie znaczy że nie są przeciążane i się za parę lat okaże że się skończyły.

niestety licznika kadencji też nie mamUndecided. kilka tygodni temu próbowałem raz policzyć ilość obrotów pedałów, ale szło mi to koślawo i odpuściłem sobie. prędkość na twardszych przełożeniach, mimo, że nie na asfalcie, też była wyższa o około 20-25%. może uda mi się w najbliższym czasie przejechać ten sam odcinek asfaltowy na twardych przełożeniach i dopiero wtedy będę miał możliwość porównania rzeczywistych wartości Dodgy.

dzięki za ostrzeżenie dotyczące stawów.
[Obrazek: sticky2306.png]
05.05.2014, 12:29
Szukaj Odpowiedz
IsaacBromberg Offline
Senior Member
****

Liczba postów: 442
Liczba wątków: 22
Dołączył: 05.11.2012
Reputacja: 2
#13
RE: treningi w okolicach Serocka
(05.05.2014, 12:29)Manik_M napisał(a):  niestety licznika kadencji też nie mamUndecided. kilka tygodni temu próbowałem raz policzyć ilość obrotów pedałów, ale szło mi to koślawo i odpuściłem sobie. prędkość na twardszych przełożeniach, mimo, że nie na asfalcie, też była wyższa o około 20-25%. może uda mi się w najbliższym czasie przejechać ten sam odcinek asfaltowy na twardych przełożeniach i dopiero wtedy będę miał możliwość porównania rzeczywistych wartości Dodgy.

dzięki za ostrzeżenie dotyczące stawów.

kadencję można orientacyjnie wyznaczyć z poniższej strony. Musisz pamiętać przełożenie oraz prędkość i tak manipulować kadencją żeby się zgodziło w wynikach kalkulatora z linka

http://www.arachnoid.com/bike/
[Obrazek: sticky1865.png]
mBank Crew
05.05.2014, 14:54
Szukaj Odpowiedz
pdz Offline
Senior Member
****

Liczba postów: 403
Liczba wątków: 6
Dołączył: 13.09.2011
Reputacja: 0
#14
RE: treningi w okolicach Serocka
Gdzieś czytałem, że kadencja zależy od preferencji konkretnej osoby, jedna osoba woli wolniej i mocniej kręcić a inna szybciej ale lżej ale są pewne granice.
Kolejna sprawa to kwestia obciążenia kolan o czym napisał Kolega.
Następna to efektywność, na zbyt niskiej wolno się przyspiesza, na zbyt szybkiej traci się, jednocześnie skacząc na siodełku - tak w uproszczeniu to napisałem, podobieństwo to samochód, przyspieszanie np. na 3-ce przy zbyt niskich obrotach jest wolne i obciążające dla silnika co słychać, przy zbyt wysokich to wycie silnika, strata paliwa i dużo mniejszy przyrost prędkości, reasumując dla silnika jest optymalny zakres obrotów, podobnie dla kadencji.

Nie wiem czy to dobre , bo nie pamiętam tego artykułu dokładnie ale dla mnie kadencja optymalna to pomiędzy 90-105 w zależności od tego czy jadę pod górkę, pod wiatr czy z górki i z wiatrem itd. a zmiana przełożenia z tyłu na o jeden mniejszą zębatkę (na dużym blacie z przodu) jak dobrze pamiętam skutkuje zmniejszeniem kadencji o 6-8 , więc jadąc np. z kadencją 102 , zmieniam na mniejszą z tyłu i mam kadencję ok. 94-96.
Przy kadencji niższej niż 90 kolana mnie nie bolą ale czuję, że są mocno obciążone, przy zbyt dużej tyłek odrywa się od siodełka.

Nie wiem czy pomogłem ;-)
[Obrazek: sticky2302.png][Obrazek: 19561.png]
05.05.2014, 15:11
Szukaj Odpowiedz
Manik_M Offline
Member
***

Liczba postów: 127
Liczba wątków: 5
Dołączył: 20.03.2014
Reputacja: 0
#15
RE: treningi w okolicach Serocka
(05.05.2014, 14:54)IsaacBromberg napisał(a):  kadencję można orientacyjnie wyznaczyć z poniższej strony. Musisz pamiętać przełożenie oraz prędkość i tak manipulować kadencją żeby się zgodziło w wynikach kalkulatora z linka

http://www.arachnoid.com/bike/

Dzięki za adres kalkulatora.

(05.05.2014, 15:11)pdz napisał(a):  Nie wiem czy to dobre , bo nie pamiętam tego artykułu dokładnie ale dla mnie kadencja optymalna to pomiędzy 90-105 w zależności od tego czy jadę pod górkę, pod wiatr czy z górki i z wiatrem itd. a zmiana przełożenia z tyłu na o jeden mniejszą zębatkę (na dużym blacie z przodu) jak dobrze pamiętam skutkuje zmniejszeniem kadencji o 6-8 , więc jadąc np. z kadencją 102 , zmieniam na mniejszą z tyłu i mam kadencję ok. 94-96.
Przy kadencji niższej niż 90 kolana mnie nie bolą ale czuję, że są mocno obciążone, przy zbyt dużej tyłek odrywa się od siodełka.

Nie wiem czy pomogłem ;-)

Pomogłeś. Ja też mam kłopot z pedałowaniem na niskim przełożeniu z tyłu jadąc z dużą prędkością - nogi nie nadążają za pedałami i tyłek podskakuje Blush.

ale niestety nasuwa się kolejny problem: wyznaczyć kadencję wprowadzając ją do kalkulatora to jedno, a utrzymać ją podczas jazdy na określonym poziomie to drugie.
poprawcie mnie jeśli źle myślę, ale do wymienionego kalkulatora wprowadzam ilosci zębów na poszczególnych zębatkach i po przeliczeniu otrzymuję wynik, na którym trybie jaka jest ilość obrotów korby - to jest teoria, a jak to wygląda w praktyce Huh
[Obrazek: sticky2306.png]
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 06.05.2014, 12:27 przez Manik_M.)
06.05.2014, 12:19
Szukaj Odpowiedz
IsaacBromberg Offline
Senior Member
****

Liczba postów: 442
Liczba wątków: 22
Dołączył: 05.11.2012
Reputacja: 2
#16
RE: treningi w okolicach Serocka
w kalkulatrze dla zadanych trybów rozmiaru koła oraz kadencji otrzymujesz prędkość na danym przełożeniu. zaamietujesz przełożenie oraz prędkość z treningu, i tak manipulujesz kadencją aby wyszła ci predkość jak na treningu, w tedy wiesz jaka masz kadencje przy danej prędkości.

Mam licznik kadencji i raczej sie to zgadza z kalkulatorem. Na podstawie kalkultora dobierałem ilości zębatek w nowym napędzie.

A co do podskakiwania na siodle to racja, ale zauważcie że jeśli jedziecie szybko na wysokiej kadencji to się mniej podskakuje. Czyli jak jest opór na wysokiej kadencji to się nie podskakuje.

A co do uczenia się jazdy na wysokiej kadencji to w terenie raczej trudno kręcić szybciej niż 110. średnia w elicie to 90.
[Obrazek: sticky1865.png]
mBank Crew
06.05.2014, 13:45
Szukaj Odpowiedz
Manik_M Offline
Member
***

Liczba postów: 127
Liczba wątków: 5
Dołączył: 20.03.2014
Reputacja: 0
#17
RE: treningi w okolicach Serocka
Dziękuję za wskazówki dotyczące treningu.
Wracając do tematu: rozumiem, że nie ma zorganizowanej grupy, która trenuje w okolicach Serocka.
Trudno Confused.

Kolejne pytanie dotyczące kalkulatora kadencji: na płaskim (asfalcie) łatwiej jest wykręcić odpowiednią prędkość i utrzymywać ją jadąc ze wskazanymi przełożeniami, ale rozumiem, że odnosi się to także jazdy w terenie. Na podjazdach, zwłaszcza piaszczystych jest trudno utrzymać odpowiednią prędkość. tutaj jak rozumiem kłania się trening siłowy. Ale wracając do pytania: czy kalkulator wyznacza prędkość w terenie czy na asfalcie?
[Obrazek: sticky2306.png]
08.05.2014, 08:14
Szukaj Odpowiedz
IsaacBromberg Offline
Senior Member
****

Liczba postów: 442
Liczba wątków: 22
Dołączył: 05.11.2012
Reputacja: 2
#18
RE: treningi w okolicach Serocka
przy danej wielkości koła, kadencji i przełożeniu prędkość zawsze będzie taka sama,nie ma znaczenia jaki jest teren. Oczywiście jeśli podłoże nie jest bardzo sypkie a czujnik prędkości jest na przednim kole. Pradą natomiast jest że aby utrzymać powyższe w terenie to potrzebujesz więcej siły, tak samo na podjeździe.
[Obrazek: sticky1865.png]
mBank Crew
08.05.2014, 09:43
Szukaj Odpowiedz
Manik_M Offline
Member
***

Liczba postów: 127
Liczba wątków: 5
Dołączył: 20.03.2014
Reputacja: 0
#19
RE: treningi w okolicach Serocka
Dopiero teraz moglem sprawdzicWasza propzycje dotyczaca kalkulatora kadencji i tutaj niespodzianka przy przelozeniu przod 34 T i tyl 18 T wg kalulatora kadencja jest w przedziale 90 do 95. Gdy zmienie tyl na 15 T kadencja spada do 70-75 rpm. Kolejne proby bede robil po niedzieli na wyzszych przelozeniach. Pewnie dopiero wtedy bede mial mozliwosc porownania. Sprawdze czy jestem w stanie pedalowac np. na przelozeniu 15 T tak aby uzyskac predkosc wynikajaca z kalkulatora.
[Obrazek: sticky2306.png]
10.05.2014, 21:23
Szukaj Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości