Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
koła 26 vs 29
Autor Wiadomość
wrat Offline
Junior Member
**

Liczba postów: 29
Liczba wątków: 3
Dołączył: 30.03.2015
Reputacja: 0
#1
koła 26 vs 29
Proste pytanie do doświadczonych w maratonach:

 Czy jak sobie kupię nowy rower z kołami 29 to będę miał lepszy czas na wyścigu?
27.05.2015, 11:24
Szukaj Odpowiedz
COST Offline
Member
***

Liczba postów: 66
Liczba wątków: 3
Dołączył: 26.01.2010
Reputacja: 0
#2
RE: koła 26 vs 29
Czy jak sobie kupie nowe porsche to będę miał lepsze powodzenie u płci przeciwnej?!
Opowiedz-może tak, może nie.
27.05.2015, 12:54
Szukaj Odpowiedz
wrat Offline
Junior Member
**

Liczba postów: 29
Liczba wątków: 3
Dołączył: 30.03.2015
Reputacja: 0
#3
RE: koła 26 vs 29
(27.05.2015, 12:54)COST napisał(a):  Czy jak sobie kupie nowe porsche to będę miał lepsze powodzenie u płci przeciwnej?!
Opowiedz-może tak, może nie.

Tu odpowiedz jest akurat prosta - TAK.

A patrząc na rowery - dzieci na 24'' jadą szybciej niż te na 20''. Pytanie czy tak samo to działa u dorosłych?
27.05.2015, 13:05
Szukaj Odpowiedz
SuperGrzechu Offline
1188
**

Liczba postów: 15
Liczba wątków: 7
Dołączył: 29.05.2014
Reputacja: 0
#4
RE: koła 26 vs 29
Pomiędzy 26" o 29" różnica jest tym większa im teren jest cięższy. Jeżeli przejedziesz szutrowy płaski odcinek bez dziur to będziesz miał ten sam (podobny) czas na obu rowerach. W cięższym terenie różnice już są widoczniejsze. Poza tym różnica powiększa się wraz z wytrenowaniem zawodnika, dotyczy to również takich parametrów jak waga roweru.

Co na pewno zauważysz od razu to to, że jedzie się dużo bardziej wygodnie.
27.05.2015, 13:44
Strona WWW Szukaj Odpowiedz
Sherman 1972 Offline
Jarosław Jarszak
****

Liczba postów: 690
Liczba wątków: 35
Dołączył: 24.07.2014
Reputacja: 4
#5
RE: koła 26 vs 29
@wrat akurat przykład z rowerami dziecinnymi to kula w płot i młyn na wodę zwolenników 29. Ten argument totalnie nie trafiony bo zapominamy o różnicy wieku dzieciaków i tym samym ich rozwoju fizycznym. Jak 5 latek ma się równać z 8 latkiem.
     No. 72
27.05.2015, 13:57
Szukaj Odpowiedz
wrat Offline
Junior Member
**

Liczba postów: 29
Liczba wątków: 3
Dołączył: 30.03.2015
Reputacja: 0
#6
RE: koła 26 vs 29
(27.05.2015, 13:57)Sherman 1972 napisał(a):  @wrat akurat przykład z rowerami dziecinnymi to kula w płot i młyn na wodę zwolenników 29. Ten argument totalnie nie trafiony bo zapominamy o różnicy wieku dzieciaków i tym samym ich rozwoju fizycznym. Jak 5 latek ma się równać z 8 latkiem.

@sherman
Wziąłem dzieciaki dla zabawy na PB. Już zaliczyliśmy kilka wyścigów w tym sezonie. Syn wystartował na 20'' i był w okolicach 5 miejsca. Dostał 24'' i jest 2, a pewnie i uda mu się wygrać za którymś razem, bo różnice to pojedyncze sekundy. Różnica pojawiła się z wyścigu na wyścig, wiek się nie zmienił, więc jest coś w tych kołach.
Pytanie tylko czy u mnie zadziała tak samo......
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 27.05.2015, 14:48 przez wrat.)
27.05.2015, 14:36
Szukaj Odpowiedz
Sherman 1972 Offline
Jarosław Jarszak
****

Liczba postów: 690
Liczba wątków: 35
Dołączył: 24.07.2014
Reputacja: 4
#7
RE: koła 26 vs 29
@wrat w domu jak będę miał więcej czasu to strzelę elaboracik a tak na szybko to może synek już wyrósł po prostu z 20 i najnormalniej w świecie rower go tłamsił i stąd cudowny pałer na 24 ( optymalna praca układu kostno mięśniowego). Taki sam efekt nastąpił by gdyby dorosłemu dać za mały rower  na którym był by stłamszony a potem oddać mu jego idealnie dopasowany rower.
     No. 72
27.05.2015, 15:30
Szukaj Odpowiedz
IsaacBromberg Offline
Senior Member
****

Liczba postów: 442
Liczba wątków: 22
Dołączył: 05.11.2012
Reputacja: 2
#8
RE: koła 26 vs 29
Można się pokusić o stwierdzenie, że zakładając taką samą masę kół i ogólnie rowerów oraz taką samą geometrię to będziesz minimalnie wolniejszy ze względu masę rotującą, ale to jakiś promil (tylko na przyspieszaniu). Ja mogę z doświadczenia powiedzieć że jestem troszkę szybszy ze względu na większy komfort, wszystkie wyboje się wypłaszczyły, co odczuwałem przez jakiś jeden dzień, ale minimalnie wyższa prędkość została. Możesz mieć lepszy czas bo pod koniec wyścigu będziesz minimalnie mniej wytrzęsiony i łatwiej ci będzie dawać z siebie wszystko, ale moc na progu mleczanowym ci nie wzrośnie. Nie wrośnie ci też prędkość przy danej mocy. Trzeba wziąć pod uwagę że koła z oponami są minimalnie cięższe, Ale bez paniki bo koła liczą się 2 razy przy przyspuieszaniu, czyli jak rower waży 12kg, w tym koła 2 to przy przyspieszaniu jest jakby rower ważył 14, jeśli koła ważą 2,2 a rower nadal 12 to przy przyspeszaniu jest jak przysoieszanie roweru 14,4, Aby zobaczyć jak mało istotna jest masa kół w porównaniu do masy kolarz + rower, rozkręć koło chwytając pedał ręką gdy rower np stoi do góry kołami.

Zaraz się zacznie dyskusja o manerwowości itd, ale zakładając żę twój rower 26 ma dla ciebie idealną geometrie to twój 29, powinien mieć taki sam rozstaw osi oraz odległość czubek siodł a- kierownica co powinno dać niemal taką samą sterowność. Inna kwestia że na Mazowszu to się jakoś bardzo nie liczy.
[Obrazek: sticky1865.png]
mBank Crew
27.05.2015, 17:59
Szukaj Odpowiedz
Tricycle Offline
Junior Member
**

Liczba postów: 4
Liczba wątków: 0
Dołączył: 27.05.2015
Reputacja: 0
#9
RE: koła 26 vs 29
(27.05.2015, 13:05)wrat napisał(a):  
(27.05.2015, 12:54)COST napisał(a):  Czy jak sobie kupie nowe porsche to będę miał lepsze powodzenie u płci przeciwnej?!
Opowiedz-może tak, może nie.

Tu odpowiedz jest akurat prosta - TAK.

A patrząc na rowery - dzieci na 24'' jadą szybciej niż te na 20''. Pytanie czy tak samo to działa u dorosłych?

Nic nie jest proste, a już na pewno rzetelne porównanie osiągów na różnej wielkości kołach.
Przykład motoryzacyjny nie stanowi na pewno celnej analogii, ale poniekąd klaruje dwie kwestie, w zasadzie słabe punkty samego pytania "czy będę szybszy". Te punkty to : pytanie w oderwaniu od warunków, umiejętności technicznych, profilu tras, stopnia wytrenowania, wzrostu, mnóstwa innych czynników które zmieniają się wraz z rowerem, a mającym bez porównania większych wpływ na wynik niż wielkość kół. Drugie to oczywiście stereotyp większych kół. (nie jestem uprzedzony w stosunku do żadnego rozwiązania)

Fakty są takie, że i nowe Porsche nie zwiększa powodzenia u kobiet w jakiś radykalny sposób (zwiększa nieco rozpoznawalność). Powiedziałbym, że ta wartościowsza część populacji nastraja się raczej sceptycznie i raczej trzeba wtedy aktywnie zaprzeczać wizerunkowi snobistycznego dupka, także suma summarum bywa z tego więcej kłopotu jak pożytku. Oczywiście jest i grupa kobiet dla których to silny magnes ale chyba o zainteresowanie tej części nie warto zabiegać.
O wpływie 29" na wynik oczywiście dużo łatwiej (taniej się przekonać), ale tak samo jak w przykładzie "motoryzacyjnym", przez analogie okaże się, że :

- różnice w "końcowym sukcesie", będą małe
- będą zależeć od terenu, z przewagą raz tu, raz tam
- pozostałe 95% i tak zależeć będzie od Ciebie
- dopiero w skrajnościach na trasie można mówić o przewadze jednego rozmiaru nad drugim ponad błąd statystyczny (motywacja, dyspozycja dnia, taktyka wyścigu itp)

Reszta poglądów ma moim zdaniem źródło w złej metodologii i rozdmuchanych oczekiwaniach.
Przykład z dzieckiem nieźle to obrazuje bo przecież w rowerze nie zmieniły się chyba tylko koła ?
Już jakby na deser to różnica dla kół 20 vs 24 wynosi pełne 20% ; różnica 26 vs 28 (bo tyle ma właśnie "29er') to już tylko ok 7,5%


Bez porównania ważniejsze dla wyniku będzie dopasowanie roweru do wzrostu, sylwetki, sztywność układu przeniesienia napędu, efektywność amortyzacji, sterowność, geometria(!) roweru.
Niedawny przykład - wymiana butów i pedałów dała mi 8% więcej osiągów z pół godzinnym teście porównywane tydzień w tydzień. To już bardzo dużo ale nawet i tu nie wiem jaki wpływ miała dyspozycja danego dnia. Zmieniły się za to wrażenia z jazdy.

Tak samo jest właśnie z 29 - wyniki na mecie zmieniają się mało lub pomijalnie , to co się zmienia wyraźnie to same WRAŻENIA z jazdy.
I właśnie o WRAŻENIACH możemy co najwyżej w tym wątku sobie pogadać.

O wynikach różniących się naprawdę w sekundach na typowych trasach możemy mówić jeśli będąć zawodnikiem objeżdżonym i "uniwersalnym" zechcesz kupić niemal identyczny rower różniący się TYLKO wielkością kół.

Oczywiście są skrajności, np. trasa gdzie na 29 jeszcze przejedziesz przez kamienie, a na 26 już prowadzisz. Nie mniej to działa i w drugą stronę, znajdzie się i zakręt gdzie na 26 wyrobisz się tak jak inni, a na 29" już zostajesz w tyle. Jeśli jedziesz w peletonie to może oznaczać "ogromną różnicę".

Na razie widać więc, że odpowiedź na Twoje zasadnicze pytanie brzmi - "może tak, może nie".
27.05.2015, 18:02
Szukaj Odpowiedz
wrat Offline
Junior Member
**

Liczba postów: 29
Liczba wątków: 3
Dołączył: 30.03.2015
Reputacja: 0
#10
RE: koła 26 vs 29
Rozumiem, że na każde pytanie można odpowiedzieć - 'to zależy' i podać mnóstwo przykładów i kontr-przykładów. Jednakże czołówka PB (bo o tym wyścigu mówimy, a nie XC z Absalonem itp.), z tego co zauważyłem, jeździ tylko i wyłącznie na 29.
Nie sprawdzałem, ale pewnie cały 1 sektor jest na 29. To by jednak znaczyło, że na takich trasach, sumarycznie biorąc, 29 daje lepszy wynik.
Czyż nie?
27.05.2015, 20:34
Szukaj Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości