Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ból kolan
Autor Wiadomość
wewer24 Offline
Member
***

Liczba postów: 103
Liczba wątków: 8
Dołączył: 23.03.2010
Reputacja: 0
#1
Ból kolan
Witam. po ostatnich treningach następnego dnia bolą mnie bardzo kolana . Z czym to może być związane. Kondycja jest, teren tez jest nie aż taki ostry. a mnie boli. czy to może mieć związek z za niskim siodełkiem
08.04.2010, 16:28
Szukaj Odpowiedz
the-zak Offline
Paweł
****

Liczba postów: 582
Liczba wątków: 59
Dołączył: 17.06.2009
Reputacja: 7
#2
RE: Ból kolan
(08.04.2010, 16:28)wewer24 napisał(a):  Witam. po ostatnich treningach następnego dnia bolą mnie bardzo kolana . Z czym to może być związane. Kondycja jest, teren tez jest nie aż taki ostry. a mnie boli. czy to może mieć związek z za niskim siodełkiem

Gdy kolanko boli
Zdarza się, że w trakcie lub po jeździe na rowerze doskwiera nam ból kolan, co może być jego przyczyną? Otóż może to być spowodowane złym przystosowaniem roweru do naszej budowy anatomicznej.

Oto kilka przykładów miejsc występowania bólu kolan i prawdopodobnie ich przyczyn:

* Przód kolana - przyczyną może być za nisko ustawione lub za bardzo wysunięte do przodu siodełko, stosowanie zbyt długich korb, jazda z niską kadencją lub za dużo podjazdów (za duża ilość lub zbyt intensywne sesje treningowe ukierunkowane na rozwój siły).
* Wewnętrzna strona kolana - do powstawania bólu w tej okolicy może przyczyniać się zbyt długa oś suportu, która powoduje zwiększony rozstaw stóp albo zbyt duży luz na pedałach SPD.
* Zewnętrzna stroma kolana - spowodowane zbyt krótką osią suportu, która powoduje zmniejszony rozstaw stóp albo za duży luz na pedałach SPD.
* Tył kolana - przyczyną może być za wysoko ustawione lub za bardzo wysunięte do tyłu siodełko oraz zbyt duży luz na pedałach SPD.

Jeżeli mimo zmian dokonanych w rowerze ból dokucza nam dalej, to należy się udać jak najszybciej do lekarza specjalisty.

Tekst: Miłosz Czuba, zdjęcia: Michał Śliwa, Justyna Frączek
bikeBoard 3/2005
08.04.2010, 21:12
Szukaj Odpowiedz
wewer24 Offline
Member
***

Liczba postów: 103
Liczba wątków: 8
Dołączył: 23.03.2010
Reputacja: 0
#3
RE: Ból kolan
Aż w szoku jestem. No to prawdopodobnie mam źle dopasowany rower. Nie wiem jak dokładnie mam opisać miejsce tego bólu, może ja podam adres stronki na której jest cały staw kolanowy z dokładnym opisem http://bikefama.pl/zdjecian/rowerowe/inne/stawowa.jpg . Ból pojawia się w miejscu po między rzepka a ścięgnem mięśnia czworogłowego uda. Trochę to śmiesznie opisałem ale lepiej tak niż w ogóle prawda.
08.04.2010, 22:35
Szukaj Odpowiedz
the-zak Offline
Paweł
****

Liczba postów: 582
Liczba wątków: 59
Dołączył: 17.06.2009
Reputacja: 7
#4
RE: Ból kolan
(08.04.2010, 22:35)wewer24 napisał(a):  Aż w szoku jestem. No to prawdopodobnie mam źle dopasowany rower. Nie wiem jak dokładnie mam opisać miejsce tego bólu, może ja podam adres stronki na której jest cały staw kolanowy z dokładnym opisem http://bikefama.pl/zdjecian/rowerowe/inne/stawowa.jpg . Ból pojawia się w miejscu po między rzepka a ścięgnem mięśnia czworogłowego uda. Trochę to śmiesznie opisałem ale lepiej tak niż w ogóle prawda.
Czyli wychodzi na *patrz punkt "przód kolana"
09.04.2010, 19:35
Szukaj Odpowiedz
Slavio22 Offline
Junior Member
**

Liczba postów: 3
Liczba wątków: 0
Dołączył: 13.05.2013
Reputacja: 0
#5
RE: Ból kolan
ja mam tak teraz-prawe kolane..niech to..
13.05.2013, 19:33
Szukaj Odpowiedz
IsaacBromberg Offline
Senior Member
****

Liczba postów: 442
Liczba wątków: 22
Dołączył: 05.11.2012
Reputacja: 2
#6
RE: Ból kolan
ja się od pół roku bawię z bólem kolan oraz chrupaniem w nich, lekarz stwierdził chondromalacje ale zalecany odpoczynek od roweru nie pomógł. Pomógł za to fizjoterapeuta i zmiana ustawień siodełka. Fizjoterapeuta stwierdził ze chondromalacja jest ale wazne ze znalazł jej przyczyne: nie prawidłowy tor ruchu rzepki, który to spowodowany był napięciem i skróceniem pasma biodrwo piszczelowego oraz zewnętrznych części mięśnia czworogłowego oraz nierozwiniętą częścią przyśrodkową. Fizjoterapeuta rozciągnął mięśnie masażem oraz bardziej tradycyjnym rozciąganiem oraz zalecił do domu rozciąganie(1h codziennie) oraz ćwiczenia (2h 3 razy w tygodniu). Wszystko to bardzo kłopotliwe, ale pomaga. Miałem sporo momentów ze już zapomniałem ze mi coś jest. Ostatnio jak pogoda pozwala na jeżdżenie oraz pojechałem jakieś wyścigi to zaniedbałem ćwiczenia i od razu pogorszenie. Fizjo dał mi inne ćwiczenia, cięższe ale trwają krócej.

Ogólnie polecam wizytę u jakiegoś fizjoterapeuty(lekarze na ogół widzą problem jak boli tak ze chodzić nie można) im mniej boli tym łatwiej będzie naprawić.

Utawienie roweru: wyjściowa wysokość siodełka to taka żeby kręcić korbami piętami nogi prostują się maksymalnie przy tym, osobiście ja takie ustawienie jeszcze obniżyłem około 7mm. Ale ważniejsze wydaje się być ustawienie przód tył. Ogólnie obciązona nitka spuszczona z kolana powinna trafiać w ośke pedała gdy korby poziomo. ja miałem te kolana za badzo do przodu i cofniecie siodła pomogło bardzo. Uwaga: przy zmianie wysokości zmienia sie tez ustawienie przód/tył więc trzeba to kontrolować jednocześnie.

Badania mówią że najwięcej potencjalnie mocy tracimy gdy siodełko za wysoko.
Radze uważać z wszelkimi lekami/ żelami przeciw bólowymi bo onenie leczą a działają przeciwbólowo, czyli kontuzja jest ale jej nie czuć co sie na ogół mocno mści.
[Obrazek: sticky1865.png]
mBank Crew
20.05.2013, 15:20
Szukaj Odpowiedz
Olifanto
Unregistered

 
#7
RE: Ból kolan
(08.04.2010, 21:12)the-zak napisał(a):  
(08.04.2010, 16:28)wewer24 napisał(a):  Witam. po ostatnich treningach następnego dnia bolą mnie bardzo kolana . Z czym to może być związane. Kondycja jest, teren tez jest nie aż taki ostry. a mnie boli. czy to może mieć związek z za niskim siodełkiem

Gdy kolanko boli
Zdarza się, że w trakcie lub po jeździe na rowerze doskwiera nam ból kolan, co może być jego przyczyną? Otóż może to być spowodowane złym przystosowaniem roweru do naszej budowy anatomicznej.

Oto kilka przykładów miejsc występowania bólu kolan i prawdopodobnie ich przyczyn:

* Przód kolana - przyczyną może być za nisko ustawione lub za bardzo wysunięte do przodu siodełko, stosowanie zbyt długich korb, jazda z niską kadencją lub za dużo podjazdów (za duża ilość lub zbyt intensywne sesje treningowe ukierunkowane na rozwój siły).
* Wewnętrzna strona kolana - do powstawania bólu w tej okolicy może przyczyniać się zbyt długa oś suportu, która powoduje zwiększony rozstaw stóp albo zbyt duży luz na pedałach SPD.
* Zewnętrzna stroma kolana - spowodowane zbyt krótką osią suportu, która powoduje zmniejszony rozstaw stóp albo za duży luz na pedałach SPD.
* Tył kolana - przyczyną może być za wysoko ustawione lub za bardzo wysunięte do tyłu siodełko oraz zbyt duży luz na pedałach SPD.

Jeżeli mimo zmian dokonanych w rowerze ból dokucza nam dalej, to należy się udać jak najszybciej do lekarza specjalisty.

Tekst: Miłosz Czuba, zdjęcia: Michał Śliwa, Justyna Frączek
bikeBoard 3/2005

I mi się to przydało Smile
10.06.2013, 20:58
Odpowiedz
Gombler Offline
Junior Member
**

Liczba postów: 3
Liczba wątków: 1
Dołączył: 23.06.2013
Reputacja: 0
#8
RE: Ból kolan
moja mama robi okłady z korzenia żywokostu
03.07.2013, 00:53
Szukaj Odpowiedz
IsaacBromberg Offline
Senior Member
****

Liczba postów: 442
Liczba wątków: 22
Dołączył: 05.11.2012
Reputacja: 2
#9
RE: Ból kolan
Jak pisałem wcześniej, polecam wizytę u fizjoterapeuty. lekarze ortopedzi są dobrzy jak trzeba operacje wykonać Smile
[Obrazek: sticky1865.png]
mBank Crew
29.07.2013, 00:24
Szukaj Odpowiedz
IsaacBromberg Offline
Senior Member
****

Liczba postów: 442
Liczba wątków: 22
Dołączył: 05.11.2012
Reputacja: 2
#10
RE: Ból kolan
Domino, w zasadzie wszystko napisałem w moich postach. Proponuję wizytę u fizjoterapeuty. a jak chcesz kombinować sam to sprawdz to co pisałem, czyli czy nie masz za blisko/daleko siodełka. Sprawdź też wysokość siodełka. Nic nie wcieraj, a szczególnie przed jazdą bo lek przeciwbólowy nie leczy, a jedynie usuwa ból, czyli kontuzja jest a ty jej nie czujesz i obciążasz jak zdrową nogę w efekcie pogłębiasz kontuzje.

Porozciągaj się porządnie(wiele serii po jakieś 30-50s) - kazdy fizjoterapeuta mówi że dobre rozciąganie jest w tedy gdy ciągniecie jest bardzo delikatne. Jak rozciągasz czworogłowy (pięta w kierunku pośladka) to kolana w miarę możliwości złączone. Rozciągać trzeba czworogłowe, tył uda(np skłon), wewnętrzną stronę uda (np rozkrok siędząc na podłodze. Jak chcesz zobaczyć o co chodzi w rozciąganiu to poproś kogoś:
1. jak leżysz na brzuchu płasko, a najlepiej na czymś wyższsym (kanapa, ława) z jedną nogą na ziemi(stopa na ziemi w okolicach biodra).
2. ktoś dociska twoje biodro ( naciska na pośladek) i łapie stopę nogi która jeży płasko i ekstremalnie powoli zgina ci nogę tak żeby pięta szła w kierunku pośladka, ale mega powoli, od kąta prostego do okolic pośladka powinno to zająć nawet 5 minut. efekt powinien być taki że pięta dojedzie prawie do pośladka, a ty prawie nie poczujesz ciągnięcia(napięcia, bólu) w rozciąganym mięśniu. W czasie przesuwania tej pięty można kilka razy zatrzymać ruch i w tym czasie lekko napinasz czworogłowy(stawiasz opór ruchowi rozciągającemu) na 10s i powoli rozluźniasz, potem dalej powolny ruch w kierunku pośladka.

Rozciąganie najlepiej na ciepłym mięchu krótko po treningu, unikać bezpośrednio przed treningiem.

To wszystko co napisałem to oczywiście w kontekscie tego co ja źle robiłem, albo nie robiłem, albo robiłem i mi pomogło, u ciebie może być inaczej. Ale ustawienie roweru i rozciąganie zaszkodzić nie powinno. Trzeba też pamiętać że takie podstawowe rozciąganie(pięta do pośladka na stojąco i skłon) to profilaktycznie jak nic nie boli może wystarczyć, ale jak już boli to pewnie coś bardziej wyrafinowanego może być potrzebne - czyli jednak wizyta u fizjoterapeuty.





[Obrazek: sticky1865.png]
mBank Crew
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 30.07.2013, 13:13 przez IsaacBromberg.)
30.07.2013, 13:09
Szukaj Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości