Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
blat SLX do korb XT
Autor Wiadomość
IsaacBromberg Offline
Senior Member
****

Liczba postów: 437
Liczba wątków: 20
Dołączył: 05.11.2012
Reputacja: 2
#1
blat SLX do korb XT
Ktoś napewno wie czy pasuje, a jeśli można to pewnie próbował jak w temacie, będę wdzięczny za opinie.

1. Mam korby XT 2x10, blat się powoli kończy, a nie ma nawet roku. W zwizązku ze słabą żywotnością chętnie spróbuję 2 razy tańszy blat SLX, ale czy to jest kompatybilne?

2. Co zyskuję za za tą kasę jeśli wybiorę jednak XT?
[Obrazek: sticky1865.png]
mBank Crew
13.06.2016, 23:18
Szukaj Odpowiedz
pdz Offline
Senior Member
****

Liczba postów: 403
Liczba wątków: 6
Dołączył: 13.09.2011
Reputacja: 0
#2
RE: blat SLX do korb XT
Miałem podobny dylemat w przypadku napędu 3x10.
Ktoś wyprzedawał nowe graty i w tym wszystkie 3 przednie, które udało mi się kupić w cenie samego blatu, czyli 170 pln.
Nie dane mi więc było sprawdzić czy SLXowe pasują otworami, natomiast z tego co wiem XT są lżejsze, inny materiał.

Nie wiem czy to dużo czy mało ale poprzedni blat wytrzymał mi ok. 8500 km, troszkę zaniedbywałem wymianę łańcuchów, kolejny ma ok. 6000 km , jest poddarty ale dobry, poza tym z racji mocniejszej nogi, pozostałe 2 z przodu prawie nie używane, więc to blat dostaje najwięcej , jadę na 3 łańcuchy a jak tylko któryś wyciągnie się ponad normę (sprawdzam przymiarem) to wylatuje i dodaję kolejny, przyjmuje się bez problemu.
Zobaczę ile da bardziej restrykcyjna polityka z 3 łańcuchami.
[Obrazek: sticky2302.png][Obrazek: 19561.png]
14.06.2016, 02:49
Szukaj Odpowiedz
Sherman 1972 Offline
Jarosław Jarszak
****

Liczba postów: 583
Liczba wątków: 30
Dołączył: 24.07.2014
Reputacja: 3
#3
RE: blat SLX do korb XT
(13.06.2016, 23:18)IsaacBromberg napisał(a):  Ktoś napewno wie czy pasuje, a jeśli można to pewnie próbował jak w temacie, będę wdzięczny za opinie.

1. Mam korby XT 2x10, blat się powoli kończy, a nie ma nawet roku. W zwizązku ze słabą żywotnością chętnie spróbuję 2 razy tańszy blat SLX, ale czy to jest kompatybilne?

2. Co zyskuję za za tą kasę jeśli wybiorę jednak XT?

Tarcze są zamienne bo maja wszak identyczne BCD wynoszące 104mm. Głowna różnica miedzy nimi polega na sposobie wykonania. Tarcza SLX jest wykonana przez tłoczenie.  Natomiast blat XT jest walcowany i frezowany w odpowiednich miejscach. Dzięki temu XT ma nominalnie grubsze przekroje co zwłaszcza jest istotne w miejscach mocowania do pająka. Generalnie to taka tarcza jest sztywniejsza co z kolei powoduje ,że w czasie zaciągania łańcucha na piny lub jego zrzucania nie ma tendencji do wyginania się przez co sama zmiana jest szybsza i precyzyjniejsza. Tarcza SLX ma cieńsze ścianki odpowiednio tłoczone. W efekcie jest bardziej podatna na odkształcenia. Przy normalnej jeździe nie jest to zbytnio odczuwalne ale w sytuacji kiedy łańcuch jest wciągany na blat pod dużym obciążeniem ( czyli w czasie maratonu) różnica miedzy sztywnością blatów będzie już odczuwalna z przewagą XT. Słaba żywotność blatów wynika z prostego faktu iż maja one mniejszą średnicę niż wcześniejsze blaty w korbach trójtarczowych. Mniejsza średnica to mniejsza powierzchnia na ,której pracuje łańcuch a tym samym szybsze zużycie blatu. Im większa liczba zębów tym większa żywotność blatu i dlatego 36 zużyje się szybciej niż analogicznie użytkowana 40. Tańszą alternatywa dla XT są tarcze AEROZINE które także są frezowane i trochę tańsze. Dla podniesienia żywotności całego napędu czyli kasety i koronek korb można jeździć na niższych modelach łańcuchów niż są zalecane dla danej grupy. Czyli zamiast łańcucha XT można przejść na SLX . jest on bardziej miękki więc szybciej się zużyje ale dzięki temu mniej zużywa napęd.
No.1434      No. 72
14.06.2016, 08:57
Szukaj Odpowiedz
Sherman 1972 Offline
Jarosław Jarszak
****

Liczba postów: 583
Liczba wątków: 30
Dołączył: 24.07.2014
Reputacja: 3
#4
RE: blat SLX do korb XT
(14.06.2016, 02:49)pdz napisał(a):  Miałem podobny dylemat w przypadku napędu 3x10.
Ktoś wyprzedawał nowe graty i w tym wszystkie 3 przednie, które udało mi się kupić w cenie samego blatu, czyli 170 pln.
Nie dane mi więc było sprawdzić czy SLXowe pasują otworami, natomiast z tego co wiem XT są lżejsze, inny materiał.

Nie wiem czy to dużo czy mało ale poprzedni blat wytrzymał mi ok. 8500 km, troszkę zaniedbywałem wymianę łańcuchów, kolejny ma ok. 6000 km , jest poddarty ale dobry, poza tym z racji mocniejszej nogi, pozostałe 2 z przodu prawie nie używane, więc to blat dostaje najwięcej , jadę na 3 łańcuchy a jak tylko któryś wyciągnie się ponad normę (sprawdzam przymiarem) to wylatuje i dodaję kolejny, przyjmuje się bez problemu.
Zobaczę ile da bardziej restrykcyjna polityka z 3 łańcuchami.

Paweł jeśli łańcuch wymieniasz po tym jak przymiar wykazuje jego nadmierna zużycie to tak naprawdę nie jeździsz na trzy łańcuchy tylko na jeden łańcuch. Jazda na trzy łańcuchy to wymiana łańcucha po przejechaniu 200-300 km na następny i tak cyklicznie. Najpierw robimy to na nowych łańcuchach a potem dalej już na używanych . Kiedy już wszystkie łańcuchy mają przejechane po 300 km to następne wymiany dokonywane są na podstawie porównania długości wszystkich trzech łańcuchów razem. Wybieramy ten najmniej wyciągnięty i zakładamy go do roweru i powtarzamy ten cykl. Dzięki temu napęd zawsze współpracuje z najmniej zużytym łańcuchem a tym samym zużywa się optymalnie bo cały czas jest to najmniej wyciągnięty łańcuch ,który wyciera zęby w napędzie.
No.1434      No. 72
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 14.06.2016, 09:18 przez Sherman 1972.)
14.06.2016, 09:14
Szukaj Odpowiedz
IsaacBromberg Offline
Senior Member
****

Liczba postów: 437
Liczba wątków: 20
Dołączył: 05.11.2012
Reputacja: 2
#5
RE: blat SLX do korb XT
Sherman, co do wytrzymałości to porównuję z blatem 36 FSA, który był oryginalnie w rowerze(ale brak dystrybucji części zamiennych w Polsce), wytrzymał 2 lata, ale jeździłem aż do przeskakiwania łańcucha, nie ukończyłem zawodów przez to. Ten który mam obecnie (38) jest w o wiele lepszym stanie i na razie czasem łańcuch spada z blatu na wybojach, na nowym tego nie było, trudno powiedzieć ile mu brakuje do zajechania totalnego.


Dobra podpowiedź z tym bardziej miękkim łańcuchem, jak już wykończę napęd to następne łańcuchy będą SLX, mam tendencję do przeciągnięcia wymiany łańcucha, 300km to się robi w 2 tygodnie i nie chce mi się tak często zmieniać.

A co do blatu to przy mojej niskiej dyscyplinie serwisowej sensowne się wydaje zajeżdżać tańsze części.
[Obrazek: sticky1865.png]
mBank Crew
14.06.2016, 10:54
Szukaj Odpowiedz
Sherman 1972 Offline
Jarosław Jarszak
****

Liczba postów: 583
Liczba wątków: 30
Dołączył: 24.07.2014
Reputacja: 3
#6
RE: blat SLX do korb XT
Trudno strzelać w ciemno bo teraz nie wiem jakie blaty ze sobą porównujemy. FSA w modelach korb stosowanych w konfiguracji fabrycznej rowerów często ma blaty ustępujące jakością działania shimanowskim więc blaty SLX będą od nich lepsze ( większa sztywność i lepsze rozmieszczenie pinów) i tutaj można tylko zyskać. Spadanie łańcucha na wybojach to nie tylko sprawa jego wyeksploatowania ( nowy wiadomo siedzi sztywniej) ale także poniekąd techniki jazdy. Wpadając na wyboje lub też na krótko przed nimi dobrze jest na kasecie wejść na większe koronki dzięki czemu przerzutka mocniej naciąga łańcuch co z kolei zapobiega jego spadaniu. Co do interwałów ze zmianą łańcucha to jednak warto trochę się pomęczyć i przestrzegać wymiany łańcucha. Po spięciu go spinką zdejmowanie go jest o wiele prostsze no i po zdjęciu jest okazja do jego dokładnego umycia.
No.1434      No. 72
14.06.2016, 12:32
Szukaj Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości