Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Widelec
Autor Wiadomość
gruszczynda Offline
Member
***

Liczba postów: 60
Liczba wątków: 11
Dołączył: 11.03.2016
Reputacja: 0
#21
RE: Widelec
Jak przyjdzie mój wideł i zrobię moda to również podsycę temat fotami.Fajny rowerek !!!
Kółka 26 tak?
11.07.2016, 16:43
Szukaj Odpowiedz
Sherman 1972 Offline
Jarosław Jarszak
****

Liczba postów: 585
Liczba wątków: 30
Dołączył: 24.07.2014
Reputacja: 3
#22
RE: Widelec
Na początku w góralach wszyscy używali widelców sztywnych ale z czasem amortyzatory przednie  wyparły je z rasowych maszyn. Sens ich zastosowania był oczywisty i wynikał z chęci zapewnienia jak najdłuższego styku kół z podłożem a pełnym ucieleśnieniem tej idei był full. Z czasem jednak życie zatoczyło krąg i oto jesteśmy od pewnego czasu świadkami powrotu do korzeni niosącego za sobą szeroką ofertę sztywnych widelców które można zastosować w naszych rowerach. Nie oznacza to bynajmniej jakiejś wielkiej rewolucji lecz daje nam możliwość dokonania świadomego wyboru rozwiązania ,które będzie dla nas optymalne. Sam posiadam teraz dwa rowery z których jeden to pełny ful a drugi z klei totalny sztywniak. Można by powiedzieć że to całkowite szaleństwo bo każdy z nich jest zupełnie z innej bajki ale ponoć w każdym szaleństwie jest metoda. Można by zadać pytanie czy taka opcja ma sens w czasach gdy nowoczesne amortyzatory oferują mnogość regulacji i dość przyzwoitą wagę przy zapewnieniu odpowiedniej sztywności. Jest wiele cząstkowych odpowiedzi na to pytanie ale im więcej z nich skłoni nas do wyboru takiego widelca tym lepiej i tym bardziej będzie to świadomy wybór który pozwoli nam w pełni wykorzystać zalety takiego rozwiązania. Dokonując wyboru należy jednak uwzględnić zarówno parametry naszego roweru jak i nasze umiejętności oraz efekt końcowy który chcemy osiągnąć.  I tutaj zaczyna się cała zabawa bo każdy z nas ma  osobiste preferencje ,które zdecydują o jego wyborze wpływając na końcowy efekt który może być zupełnie inny w każdym z przypadków. Dlatego też to co jest dobre dla jednych wcale nie musi uszczęśliwić innych. Porównywanie fula z totalnym sztywniakiem zapewne w opinii wielu z nas nie ma najmniejszego sensu i jest to prawda ale diabeł tkwi w szczegółach. Mój ful to Merida 96 o skoku zawieszenia 100 mm z przodu i 96 mm z tyłu. W czasie ostrej jazdy w terenie do której sam zachęca  jego zawieszenie nieustannie pracuje wybierając wszelkie nierówności i dosłownie klejąc się do trasy. Sęk w tym ,że w czasie takiej ostrej jazdy często dochodzi do sytuacji gdy suport przybliża się znacznie do ziemi i ryzyko zahaczenia korbą o przeszkodę znacznie wzrasta. Bynajmniej wcale nie są to jednostkowe sytuacje i każdy dosiadający fula musi umieć radzić sobie z tym problemem. Inną ciekawostka jest praca przedniego amortyzatora który w terenie odciąża nasze ręce. W standardzie mamy teraz 100 mm skoku pomniejszone o 20% sagu ale czy rzeczywiście na pewno. Tak się składa że projektując amortyzatory trzeba uwzględniać ich ciągła pracę a tym samym i zmianę długości co przekłada się na zmianę kata główki ramy oraz zmianę trialu. W czasie jazdy w realnym terenie to jak prowadzi się nasz rower jest średnią wielu zmiennych i tak naprawdę nie można mówić o stałej charakterystyce.  Bez dalszego zbędnego rozpisywania się każdy z nas może potrzebować innego widelca i dlatego dobrze ze mamy możliwość zaspokojenia indywidualnych potrzeb. Dla kogoś kto pragnie zachować neutralną charakterystykę prowadzenia roweru a jego głównym celem jest zysk na masie oczywistym wyborem będzie widelec o dłuższych goleniach. Ktoś kto zechce przy okazji dodatkowo podrasować sprzęt i dodać mu nieco na zwinności zapewne wybierze widelec o długości 44-45 cm. Dla totalnych eksperymentatorów i fanatyków silnych wrażeń zalecane są widelce o długości 42-43 cm. Tutaj już nie ma mowy o jakiś kompromisach i miękkiej grze. Przy odpowiedniej wielkości ramie ( sam używam 18") dostajemy do reki precyzyjny skalpel ,który wymaga już wprawnej reki ale oferuje w zamian niebywałą precyzję. Swego czasu standardem były ramy w których używało się amortyzatorów o skoku 80 mm. Właśnie posiadając taką ramę na poważnie zacząłem się bawić w eksperymenty ze sztywnymi widelcami przednimi w postaci modeli Boplight MTB oraz Token TK. Zresztą warto sobie porównać parametry jakie oferuje Mosso i inne obecne widelce z tym co preferowano około 10 lat temu.


Załączone pliki Miniatury
   
No.1434      No. 72
11.07.2016, 20:52
Szukaj Odpowiedz
gruszczynda Offline
Member
***

Liczba postów: 60
Liczba wątków: 11
Dołączył: 11.03.2016
Reputacja: 0
#23
RE: Widelec
Kolego Sherman !!! Tym postem zacisnąłeś mi pętle na szyji i mój skromny zasób wiedzy i słownictwa się skończył.
Sherman Mistrz !!!
11.07.2016, 21:29
Szukaj Odpowiedz
adriansocho Offline
Member
***

Liczba postów: 100
Liczba wątków: 5
Dołączył: 28.02.2011
Reputacja: 1
#24
RE: Widelec
(11.07.2016, 15:12)Kamil_1777 napisał(a):  Ewentualnie możesz rozważyć inną rzecz - krótszy wideł i większe przednie koło Wink

Ja jeszcze dodam, jeśli ktoś nie pominął tej wypowiedzi w świetle długiego opisu Shermana, że takowy rower miałem przyjemność testować (raz na widelcu Mosso 26", do którego zresztą wchodziło koło 29", raz na innym widelcu i w tym drugim przypadku był to przez jakiś czas mój rower do jazdy po mieście), jeździ się fajnie, a wygląda rewelacyjnie. Jeśli kogoś korci, to polecam. Widelec musi być dość niski jak na 29", bo inaczej popsuje kąty ramy.
----
Adrian Socho the Lajt Rajder - MyBikePL nr 2601
"Jazda na single-trackach może być trudna z technicznego punktu widzenia."
 - źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Single_track
11.07.2016, 21:48
Szukaj Odpowiedz
Sherman 1972 Offline
Jarosław Jarszak
****

Liczba postów: 585
Liczba wątków: 30
Dołączył: 24.07.2014
Reputacja: 3
#25
RE: Widelec
@gruszczynda bez zbędnego kadzenia. Było by bardzo dziwnym gdybym po wypróbowaniu tylu gratów nie miał nic do powiedzenia w niektórych kwestiach  zwłaszcza ,że teorie mogłem połączyć z praktyką. W wiadomej kwestii polecam jeszcze znalezienie u wujka Goggle dwóch artykułów " bike board ewolucja wsteczna"   i   "bike board RDX Carbon TF"   ,które powinny rozwiać wszelkie wątpliwości w temacie. Zwracam uwagę na wysokość osi suportu w sztywnikach RDX 280 mm natomiast w Merida Carbon FLX Target 8 290 mm. Mój rower posiada suport na wysokości 300 mm w porównaniu z 315 mm w Meridzie FLX 900. To tak w temacie rycia korbami po ziemi. Odnośnie pomysłu zastosowania w przednim widelcu koła 29" to teoretycznie ma to sens ale niestety praktyka może okazać się jednak inna. W zależności od długości zastosowanego widelca zawsze po zamontowaniu koła 29" nastąpi upośledzenie możliwości sprawnego wspinania się pod górę. Drugą sprawą jest inercja takiego dużego koła ,która wymaga wszak zastosowania w normalnym rowerze 29" dość szerokiej kiery z krótkim mostkiem. Przy klasycznej geometrii roweru pod koła 26" spowoduje to znaczną zmianę pozycji na rowerze i to bynajmniej  nie na plus. O ile w przypadku jazdy miejskiej  nie ma to aż tak dużego znaczenia tak w przypadku realnej jazdy terenowej może być przyczyna sporych kłopotów i rozczarowań.


Załączone pliki Miniatury
               
No.1434      No. 72
12.07.2016, 16:31
Szukaj Odpowiedz
gruszczynda Offline
Member
***

Liczba postów: 60
Liczba wątków: 11
Dołączył: 11.03.2016
Reputacja: 0
#26
RE: Widelec
Właśnie skończyłem przekładać widelec do mojego jeździdła i powiem,że jestem mega zadowolony efektem końcowym i właściwościami jezdnymi Big Grin .Tak jak wcześniej pisał Sherman i wbrew powszechnym opiniom ten widelec coś tam amortyzuje i nie jest tak sztywny jak opisują na nie których forach.Pokombinuję jeszcze z ciśnieniami w kołach i będzie dobrze. Tak jak obiecałem zamieszczam fotki mojego Bajka i za pomoc w modernizacji szczerze dziękuję i pozdrawiam.


Załączone pliki Miniatury
       
12.07.2016, 21:34
Szukaj Odpowiedz
adriansocho Offline
Member
***

Liczba postów: 100
Liczba wątków: 5
Dołączył: 28.02.2011
Reputacja: 1
#27
RE: Widelec
Wyglądem widzę kolega trafił rewelacyjnie, rower w tej kolorystyce ramy i widelca można by postawić przy sklepie rowerowym i zaraz ludzie by przychodzili pytać się, ile kosztujeSmile Wygląda świetnie. Wysokość również wg oceny wizualnej nie powinna kolidować.
----
Adrian Socho the Lajt Rajder - MyBikePL nr 2601
"Jazda na single-trackach może być trudna z technicznego punktu widzenia."
 - źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Single_track
14.07.2016, 13:05
Szukaj Odpowiedz
gruszczynda Offline
Member
***

Liczba postów: 60
Liczba wątków: 11
Dołączył: 11.03.2016
Reputacja: 0
#28
RE: Widelec
Dziękuję za dobre słowo. Dobrze, że wideł trafił się w takich odcieniach jak rama i wizualnie obydwa elementy tworzą jakby jedną całość. Z wysokością główki również za wiele nie opadł,a bynajmniej prawie nie zauwazalna strata.
14.07.2016, 16:45
Szukaj Odpowiedz
Rapydowsky Offline
Junior Member
**

Liczba postów: 1
Liczba wątków: 0
Dołączył: 10.04.2017
Reputacja: 0
#29
RE: Widelec
(11.07.2016, 15:12)Kamil_1777 napisał(a):  Wybacz, zafiksowałem się na tych 29" bo w sumie o takim widelcu była mowa, a sam przecież używam takiego przy kole 26" Wink
Wg mnie a2c = 450mm pod koło 26" powinno być ok, coś jak wideł o 100mm minus 20mm SAG. Za to twierdzenie, że to uniwersalny wideł pod koła 27,5-29" to moim zdaniem zwykłe przegięcie. Ewentualnie możesz rozważyć inną rzecz - krótszy wideł i większe przednie koło Wink

A tak wygląda mój "potworek" z widłem Force:
[Obrazek: 9ce56b5164dde487.jpg]

Witamj,
Sam przymieżam się do kupna tago widelca 29" do mojego roweru na kołach 26" mógłbym cię poprosić o jakieś dodatkowe fotki tego jak to wszystko wygląda?

Pozdrawiam. Smile
10.04.2017, 18:25
Szukaj Odpowiedz
Sherman 1972 Offline
Jarosław Jarszak
****

Liczba postów: 585
Liczba wątków: 30
Dołączył: 24.07.2014
Reputacja: 3
#30
RE: Widelec
Widzę ,że opcja widelec pod koła 29" zamontowany do roweru pod koła 26" ma swoich zwolenników i w sumie każdy może tego spróbować. Ważne jednak aby zrobić to świadomie i z głową tak aby uzyskany efekt spełnił nasze oczekiwania zamiast przynieść rozczarowanie. Jeśli ktoś wszystko sobie wcześniej przemyślał i przeliczył i dokonuje świadomego wyboru to jak najbardziej może takiego moda dokonać bo nikt mu zresztą tego nie zabroni Angel . Gorzej jeśli taka decyzja zostanie powzięta pod wpływem impulsu bez odpowiedniej analizy. Przykładowo zapalony rowerzysta ma budżetowy sprzęt ,który liczy sobie już kilka wiosen i postanawia że czas już zmienić wysłużony przedni amortyzator na coś innego. Przydało by się aby ciężki amor ze stalową sprężyną zamienić na coś bardziej finezyjnego. Można kupić jakiegoś powietrznego amora lżejszego o jakiś kilogram od dotychczasowego i z bajerami lub sztywniaka. Wybór pada na sztywny widelec. Wiadomo ,że masa spadnie nam o ponad kilogram więc zysk jest ewidentny. Pozostaje pytanie czego oczekujemy od naszego roweru. Jeśli ma to  być jazda po mieście dalsze czytanie można sobie odpuścić. Jeśli jednak mamy zamiar nadal ostro jeździć w terenie to ważnym będzie dobór odpowiedniej długości naszych nowych wideł. Tutaj mam takie małe spostrzeżenie. Jeśli nasz dotychczasowy amor mocno nam siedział z powodu naszej sporej masy ( powyżej 70 kg)  i wyeksploatowania ( sprężyny z czasem siadają) to jesteśmy siłą rzeczy przyzwyczajeni do dość mocnego obciążenia przedniego koła ,które wynika z innego rozłożenia obciążenia na koła ( zwłaszcza przy prostej kierze i mostku ustawionym na minus). W takim układzie łatwiej pokonuje się wszelkie podjazdy i rower idzie za ręką. Na zjazdach trzeba jednak bardziej uważać no i ręce są mocno obciążone. Zakładam jednak ,że nasz rowerzysta ostro kręci kilometry w terenie i ze wszystkim sobie radzi. Teraz jeśli zakupi widelec dedykowany pod koła 29" jego pozycja na rowerze ulegnie zmianie. Jeśli dodatkowo do widelca dołoży jeszcze koło 29" to zapewniam ,że prowadzenie roweru zmieni się diametralnie. Podjazdy które mielił do tej pory bezproblemowo nagle staną się cięższe i bardziej wymagające a jazda po piaskowych sekcjach która dotychczas była bułką z masłem nagle stanie się upierdliwa. Wszystko za sprawą zmiany obciążenia przedniego koła ,które z racji zwiększenia sie wysokości przodu zostanie odciążone przy jednoczesnym dociążeniu tylnego koła. Oczywiście można kombinować z mostkiem i kierą ale w tej konfiguracji wiele to nie zmieni. Można jeszcze wybrać wariant z niskim widelcem pod koła 26-27" w który włożymy koło 29". W takiej konfiguracji mamy jednak ograniczenie szerokości opony bo widelec będzie zbyt ciasny w koronie dla szerszej opony. W praktyce musimy mieć odpowiedni zapas na błoto które oblepia oponę na mokrych odcinkach bo inaczej korona widelca zostanie "wypiaskowana" od środka. Oczywiście dramatu nie ma i idzie to ogarnąć więc taki miks wydaje się być sensowny z tym ,że jest jedno małe ale. Widelec pod koła 26-27" według założeń miał współpracować właśnie z takimi kołami. Jeśli zamontujemy do  niego koło 29" to w łeb biorą wszystkie obliczenia. Dla przykładu Mosso jest potrójnie cieniowany co oprócz zmniejszenia jego wagi pozwala mu na pewne tłumienie drgań. Tyle tylko ,że w przypadku modeli pod koła 26-27" a 29" cieniowanie się różni bo inna jest charakterystyka obciążeń. Koło 29" przy widelcu 26" w czasie jazdy terenowej będzie generowało zbyt duże obciążenia dla widelca co przełoży się na jego żywotność. Inna sprawa to mocowanie tarczówki. Producent daje ograniczenie wielkości tarczy i przy widelcu 26" maksymalnie można zastosować tarczę 180 mm. Jeśli jednak w widelec włożymy koło 29" z tarczą 180 mm to ze względu na większą masę takiego koła i większe obciążenia  ,które ono generuje mocowanie hamulca poddawane jest większym obciążeniom niż te dla których został zaprojektowane. W czasie zjazdu z górki z dużą prędkością ostre hamowanie może zakończyć się wyrwaniem mocowania hamulca z widelca lub tylko pęknięciem na spawie ( które ma szanse pojawić się prędzej czy później). Oczywiście moje czarnowidztwo dotyczy skrajnych przypadków ale jeśli ktoś ceni swoje zdrowie i woli wydawać kasę na rower i inne przyjemności a nie implanty może wziąć moje smęcenie Tongue pod uwagę.
No.1434      No. 72
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 15.04.2017, 09:29 przez Sherman 1972.)
14.04.2017, 12:58
Szukaj Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości